Om föreningen

Viggbykulle 1 består av 24 st lägenheter i storlekar från 1,5-4 rum och kök. Lägenheterna är fördelade på åtta st tvåvåningshus i trä och området har karaktär av småstad och bruksmiljö med bullerplank mot Bergtorpsvägen. De tre kringbyggda innergårdarna har välbekanta namn som Sörgården, Mellangården och Norrgården och här finns också tillhörande förråd. På tomten, som är friköpt mark, finns gemensam parkering. Centralt finns också sophus med miljösortering.

Vi är en liten förening med god ekonomi. På vintern hjälps vid åt med snöröjning på våra innergårdar. Vår och höst har vi gemensamma städdagar då vi tar hand om säsongens behov. Det finns också en trädgårdsgrupp som tar hand om löpande trädgårdsarbete. Styrelsen består av medlemmar i föreningen och vi har en ekonomisk förvaltare som sköter det ekonomiska arbetet. Vi samarbetar med närpolisen genom Grannsamverkan.

Dokument
Nya stadgar
Årsredovisning 2022 / 2021 / 2020 / 201920182017
Energideklaration
Energispartips
Sopsortering
Instruktion motorvärmare

32 st parkeringsplatser totalt
4 st gästplatser
10 st platser i carport med motorvärmaruttag 400 kr/mån.
13 st platser med motorvärmaruttag 200 kr/mån.
5 st platser utan motorvärmaruttag 100 kr/mån.

6 av platserna är utrustade med laddstolpe för elbil.

Bilplats tecknas med separat avtal och kan inte övertas av ny köpare. Kontakta parkeringsplatsansvarig, se Kontakter, om du är intresserad av att hyra en plats.

TV och bredband
TV med kanalpaket Lagom och bredband 250/250 Mbit ingår i månadsavgiften genom gemensamt avtal med Telia.

Nyckelkopiering
Om du som medlem önskar extra nycklar till din lägenhet, kontakta någon i styrelsen.

Ansökan om andrahandsuthyrning
Om någon annan än du som bostadsrättshavare självständigt nyttjar din bostadsrätt, räknas det som en andrahandsupplåtelse. För att få hyra ut i andra hand måste styrelsen godkänna upplåtelsen skriftligen. I ansökan ska du ange varför du vill hyra ut din lägenhet, till vem och hur länge.

Den som upplåter sin bostadsrätt utan styrelsens skriftliga godkännande, riskerar att bli uppsagd från sin rätt att nyttja lägenheten. För att ansöka om andrahandsuthyrning lämnas blanketten Ansökan om andrahandsuthyrning till någon i styrelsen. Blanketten hittar du inloggad under fliken Medlemsinfo. Din ansökan behandlas på nästkommande styrelsemöte.

Överlåtelse
Vanligtvis sker bostadsrättsöverlåtelser genom försäljning. Vid en bostadsrättsöverlåtelse skrivs ett överlåtelseavtal. Avtalet måste uppfylla vissa formkrav. Förutom överlåtelseavtalet måste köparen också godkännas som medlem i föreningen.